Fripassageraren

Ska återge vad som hände när min sambo Viola och jag jobbade med vägstakning av skogsbilvägar. Vår arbetsgivare var Domänverket numera Svea skog.Vi skulle staka en väg som fick namnet Skavlidenvägen.



Vad jag vill berätta om var följande. På morgonen när vi hade cirka tre kilometer kvar att åka med bil till vägstakningens början fick vi syn på en spelande tjäder. Vi stannade bilen och jag klev ur den. Hann inte gå många steg så kom tjädern springande och anföll. Det var en, som vi säger, spelgalen tjäder som var på stridshumör.

Efter att få ta emot slag med vingar och hans näbb tog jag min tillflykt in i bilen. Nu blev det istället bilen som fick ta emot hans aggressioner. Till saken hör att vi hade stakkäppar i skuffen och luckan var öppen. Döm om vår förvåning när bilen startades och vi skulle åka därifrån. Då hoppade den rackarns fågeln upp på stakkäpparna och där satt han och åkte med dom tre kilometrarna till bilvägens slut. När vi så stannade bilen hoppade tjädern ner och gick in i skogen tydligen nöjd att som fripassagerare fått åka med.


Ett annat fågelminne var när vi kolade i Järvsöstugan på våren 1951 och var på kolmilan för tillsyn. Då  hördes en riphane i närheten och eftersom dom är kärlekskranka den årstiden började jag locka (gnöik)och till vår förvåning kom den och satte sig på kolmilan . Där blev vistelsen inte långvarig eftersom det rök en hel del och så blev det säkert varmt för hans fötter. Efter att ha flygit ner från kolmilan så fortsatte jag att gnöika och han gick omkring där och undrade över sin konstiga rival.

Se hela bilden

Hans-Olov Utterström.

Skriv gärna i gästboken!

Kommentarer
Postat av: Den halte

Tiden i hemvärnet.

Började min bana inom hemvärnet som skyttesoldat och tilldelades ett mausergevär kaliber 6,5.Efter ett antal år blev jag druppchef i egenskap av furir, närmare bestämt den 8 maj 1982.Som försvarsobjekt var vi tilldelade att försvara lands och järnvägsbron över Piteå älv.Där byggdes skyttevärn och försvarsställningar

En gång när vi var där och övade försvar så blev vi anfallna av k 4as rekryter som gjorde ett eldöverfall och drog sig därefter in i skogen.Efter en bra stund efteråt smög jag mig i den riktning dom försvunnit.Mycket riktigt fick jag se en ficklampa och viskande rekryter.Efter att ha smygit mig inpå rekryterna skrek jag med hög röst, ni är omringade låt vapnen ligga och sedan fick dom ställa upp sig en bit därifrån.Efter att ha samlat ihop allas vapen upptäktes att jag var ensam Min smala lycka var att det fanns med en stridsdomare när det upptäktes att jag varensam. Stridsdomaren fick roligt när han upplyste om deras orutin.Gissa om det blev jobbigt att bära alla vapnen till våran förläggning där det blev glada miner.Efter någon timme släpptes våra fångar säkerligen skamsna efter ha blivit grundlurade av en enda hemvärnsman.

Efter några år blev jag så plutonchef med fänriks grad, och tilldelades kpist 9 mm.

Något minnesvärt var den gången vi intagit objektet och jag ställde mig som vakt vid vägbommen,när det efter en stund kommer en bil.Med riktat vapen mot bilen beordrades alla stiga ur bilen. Ut kommer militär med höga gradbetecningar.Den som förde befälet frågade var chefen för odjektet fanns, varvid jag svarade att det var jag. Nu blev det tillrättavisning med orden ,en chef ska ej stå som vakt, det varminsann en reprimand.Anledningen till att jag stod som vakt var att gubbarna skulle få dricka kaffe. Detta ville man inte avslöja för dessa stjärngossar med sina höga gradbeteckningar.



När jag så föll för ålderstecknet blev det avtackning med diplom,manchettknappar,slipsnål och plakett.Under tiden i hemvärnet erövrades medaljer och skyttemärken. Före detta fänrik Utterström.



2009-07-06 @ 16:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0