Idrottsminnen

Börjar med att berätta om vår största hockey seger. Det var 1960 när vi spelade på bortaplan mot Suddesjaur I.F. Jag spelade i kedjan med bröderna Vigert och Viktor Arvidsson. När vi skulle åka till matchen sade brödenas far:- Ni får en krona och dubbelt upp för varje mål som eran kedja gör tillsammans.

 

Vi vann matchen med 18/3. Därav 15 mål från vår kedja.Skämt åsido skulle det blivit i reda pengar 24576 kronor om jag räknat rätt.

 

Ett annat minne slår mig. Jag skulle till Jokkmokk för att delta i Vargrännarloppet. När det var dags för avfärd och jag skulle ta på mig skidskorna som låg intill elementet så var skorna bundna i röret till den samma och det var inte bara en knut utan blåknutar så länge skosnöret räkte till. Behöver väl inte säga att det var inte bara en sko som satt fast, naturligtvis båda. Den som stod för bedriften var naturligtvis dottern Gerd. Rakarns jänta.

 

 

 

 

Ett annat minnesvärt elände var när min skidkumpan Georg och jag skulle delta i Järvenloppet. Vi var väl ute i ganska god tid. Efter att ha vallat våra skidor provåkte vi, det var väl egentligen inga vallningsproblem, men hur det var så var inte glidet till belåtenhet varför vi valde att valla om skidorna. Följden blev att vi missade den gemensamma starten kanske med cirka tio minuter. Nu blev det tjurrusnig. Efter flera kilometer började vi hinna ifatt kön. Naturligtvis fick man betala den hårda utgångsfarten men ändå godtagbart slutresultat. Dessa minnen ler man åt idag när man ibland kommer ihåg dem.

 

Hans-Olov Utterström.


Kommentarer
Postat av: Roger Andersson

Kul blogg, kände igen några historier som du berättade när vi arbetade i stamkvistningen.

2010-04-03 @ 20:38:20
Postat av: H ans- Olov

Från T.V.ens barndom! Det som jag nu återger tilldrog sig när tven kom in i våra vardagshem,och jag kan berätta att följande har hänt och därför är sant.Alltnog hände följande i en grannes hem där en gammal tant bodde med sin dotter.På den tiden fanns ingen innetoa ,och tanten behövde gå på dasset,men eftersom det var kallt och en bra bit till dasset så satte dottern fram en hink för ändamålet i t.v.rummet, och tänkte vara snäll med sin mor så hon kunde titta på t.v.under tiden . Då fick dotter en reprimand när hennes mor krävde att stäng t.v. åtminstone så dom inte ser mig.Ja hon visste inte bättre.Jag vet att detta tilldrog sig i min hemby. En annan historia som också är sann handlar om en äldre man som också trodde att t.v.hade insyn i hans hem, varför han tvättade och klädde upp sig innan han slog på t.v.han tyckte även att när han blinkade till t.v.hallåan,så blinkade hon tillbaka. En tredje historia som jag vill återge tilldrog sig i t.v-rummet där det satt många människor och en man som satt långt bak tyckte att han var skymd av dom andra, och ville sitta främst så t.v.hallåan skulle se även honom. Hans-Olov Utterström.

2010-06-04 @ 19:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0