Från TVs barndom

Det som jag nu återger tilldrog sig när tvn kom in i våra vardagshem. Jag kan berätta att följande har hänt och därför är sant.

 

 

Alltnog hände följande i en grannes hem där en gammal tant bodde med sin dotter. På den tiden fanns ingen innetoa och tanten behövde gå på dasset. Eftersom det var kallt och en bra bit till dasset så satte dottern fram en hink för ändamålet i tvrummet och tänkte vara snäll med sin mor så hon kunde titta på tvn under tiden. Då fick dotter en reprimand när hennes mor krävde att hon skulle stänga tvn åtminstone. "Så dom inte ser mig." Ja hon visste inte bättre.Jag vet att detta tilldrog sig i min hemby.

 

 

En annan historia som också är sann handlar om en äldre man som också trodde att tvn hade insyn i hans hem varför han tvättade och klädde upp sig innan han slog på tvn. Han tyckte även att när han blinkade till tvhallåan så blinkade hon tillbaka. En tredje historia som jag vill återge tilldrog sig i tvrummet där det satt många människor och en man som satt långt bak tyckte att han var skymd av dom andra och ville sitta främst så tvhallåan skulle se även honom.

Hans-Olov Utterström.


 

 

GÄSTBOK


Kommentarer
Postat av: Hans-Olov Utterstrom @ mail. com

Ska här berätta om min moster Cicilia och drängen Albin.Jag ska berätta om vad som hände en sommardag i mitt barndomshem , när man skulle till Långmyran för lieslotter.På morgonen sade drängen,innan i kväll ska Du ha hänt på min snopp.Cicilia som var en ung och vacker svarade indignerat att aldrig skulle detta ske.Drängen stod på sig och ville slå vad att detta skulle ske. Vadet kom att handla om en krona.När man arbetat någon timme gick drängen till skogs för att göra sina behov.i skymundan gjorde han hål i fickan och hängde in sin snopp där. Efter att ha återgått till lieslåttern ställde han sig att bryna sin lie varvid han ropade Cicilia kom hit och ta upp min näsduk ur min ficka,varvid vadet var avgjort för den stackars unga flickan som förmodlingen drog till sig handen rodnande. Från den dagen körde han ofta med Cicilia vill Du kännapå min snopp.Detta är berättat för mig av min morbroder och är sant. Den som återgett berättelsen är torparen Hans-Olov Utterström boende på torpet Norrvallen.

2010-11-13 @ 15:42:29
Postat av: hansolov [email protected]

p.s I min berättelse om min moster Cicilia och Albin, glömdes att när drängen brynte lien låtsades han skära sig i handen,och därför ville ha hjälp med att ta upp näsduken ur fickan D.S.

2010-11-13 @ 16:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0