Älgjakt

Mitt livs största älg fick jag fälla nära odlingsgränsen i närheten av sjön Kouellejaur. Älgen var en bamse på tjugoen taggar. Eftersom älgen aldrig vägdes vet jag ej slaktvikten på densamma. Uppskattningsvis trehundrasextio till trehundraåttio kilo. Trofen uppmättes senare till trehundratolv poäng vilket innebar guldkrona med tillhörande guldmedalj.

Upprinelsen var att man iakttagit tre andra älgar varpå en hund släpptes där man sett älgarna. Innan dess lottades om passen och jag drog lotten som var vid sjön Kouellejaur. Väl frammme behövde jag ej sitta lång stund innan älgen kom, det var ganska långt skutavstånd men allt gick bra. Min glädje var stor när taggarna räknats och jag medelade via jaktradion mmina jaktkolleger. Gissa om det fotograferades en del på platsen.

Stolt älgskytt.

Kommentarer
Postat av: Hans-Olov

Det som jag återger tilldrog sig på sextiotalet,då arbetsledningen kallat till ett arbetsplatsmöte eller som man sa kojträff,varvid jägmästaren tog till orda och undrade om någon har erfarenhet av traktorer,vid denna tid var det aktuellt att införa traktorer som skulle ta över hästarnas slit.På chefens undran blev det en lång paus innan en man sa följande, jag har i allafall sett spår efter en Bamse som traktorn hette på den tiden.Detta ledde till att han fick anställning som förarepå traktorn.Mannen hette Bertil och fick namnet bamsebertil.

2012-02-02 @ 12:40:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0