Björnmöte.


Mitt björnmöte blev väl inte dramatiskt eftersom björnlicensen var fylld. Alltnog började det hela vid Trollberget. Väl framme släpptes hunden Nero på ett stort hygge. Efter att ha gjort mina nödiga behov syntes inte hunden. Efter att ha gått upp på toppen av Trollberget kunde jag via hundpejling ta ut en riktning mot hunden .Efter cirka en halvtimmes promenad i trång ungskog blev det två skall nära där den plats där jag befann mig. Trodde naturligtvis att älg var på gång.

Efter yttrligare en halvtimmes promenad med flera pejlingar blev det ståndskall. Nu blev jag varse att det var björn på gång. Då jag befann mig en bit upp på berget och skallet var nedanför ett stort hygge kan man säga att jag stod på första parkett. Björnen gjorde ideligen utfall mot Nero som hade all möda att akta sig, Ibland ylade hunden av vad jag förstår rädsla. Det lät nästan som han grät. Synd att man inte fick komma till skott eftersom björnlisensen var slut. Ett spännande och ett oförglömligt minne.

Älgjägaren Hans-Olov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0