Kolveds och timmerhuggaren.

 

Började mitt skogsarbetarliv som trettonåring. Debuten skedde i Vergujaur vid en tjärn som kallas Kaffetjärnen. Jag var tillsammans med morbröderna Ivar och Artur Utterström. Vad jag särrskilt minns var att jag skulle hämta kaffevatten så följde det en massa småkryp som liknade små mygglarver, Fick veta att dom benämdes med vattenlus.Fick rådet att slå med pannan på vattenytan och faktiskt dök dessa kryp nedåt varvid det gick att fylla kaffepannan med vatten som var ganska så mörkt men fick duga till drick och kaffevatten. Ganska läbbigt när man tänker på det men det var det enda vatten som stod till buds.
 
Som redskap användes timmmersvans och yxa. Eftersom jag inte kunde fila själv fick hjälp med sågfilandet. Det blev väl inte så värst mycket huggit för min del trots dom långa dagarna. Vi bodde i Vergujauarkojan medan huggningen pågick. På den tiden arbetade man även lördagar. Det var början på mitt liv i skogen som i huvudsak präglat mitt skogsarbetarliv som visserligen har varit tungt men trivsamt för det mästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0