Turkietresan.

Årets utlandsresa valde vi denna gång av en speciell anledning och den var att besöka Cappadocin. Via TVn har vi för något år sedan sett ett reportage därifrån och vi blev tända att besöka denna landsdel.

Den 6 maj åkte vi bil dom 15 milen till Luleå. Planet avgick klockan 8 och efter klockan 12 landade vi Antalay. Sedan återstod 12 mils busstransport till Alanya. Framme vid hotell May-Flower ,som för övrigt var till våran storabelåtenhet, kom vi i säng vid femtiden på morgonen. Efter några timmars vila steg vi upp. Naturligtvis nyfikna var vi hammnat. Eftersom det var mörkt när vi anlände fick vi till vår belåtenhet en förnämlig utsikt från vår balkong när när vi tittade ut. Det var så at vi tilldelats rum högst upp. Ja från vår balkong syntes större delen av staden.

Sedan blev det promenad på stan, Vi råkade komma till veckans grönsaksmarknad som var hur stor som helst.Det doftade starkt från alla kryddor som var till salu. En av dagarna blev det en citytur med buss med besök på den gamla och högt belägna borgen. Vidare till en klippstensgrotta.Nästa stopp var Red Towern som var en gammal fästning och nu inrymde ett museum. Sista stoppet blev på en mattafär där visades mycket fina små och stora mattor.Vi råkade få en av tre lotter som drogs och det innebar att vi skulle få en present dagen därpå.

På morgonen därpå kom en bil och hämtade oss på hotellet för transport till nämda affär. Väl framme bjöds på det goda teet som är brukligt i detta land och sedan förevisades stort urval av mattor. När vi fått vår utlovade precent som bestod av en liten matta tackade vi så mycket och tog farväl.

Nu till det bästa som bestod av en tvådagars utflykt till Cappadocieen. Vi kom efter sextio mils bussresa till ett otroligt landskap som bestod av lämningar av en vulkan för två millioner år sedan.Skulle vilja beskriva det som enormt stora myrstackar som bestod av stelnad lava. Det bodde även människor i en del av dessa. Helt fantastiskt att något sådant finns.Vi gjorde även besök i Konja där vi gick ner i gamla grottor från korsfararnas tid. Dessa var ointagliga eftersom dom stängdes inifrån på ett finurligt sätt. Kommer aldrig att glömma Cappadocien som var som en annan värld. Med oss på resan fanns två utmärkta guider som kunde besvara det mesta.

Måste berömma middagen på hotellet i Cappadocien. Under bussresan passerades Taurusbergen där det fortfarande fanns snö i diket. Cappadocien tillhör numera ett av världsarven vilket man förstår efter det fantastiska besöket där.

I övrigt bestod dagarna av många och långa promenader med en del shopping där det bjöds på det traddionella teet som smakade bra. På vårat hotell upplevde vi pesonalen som hjälpsam och trevlig.

Sammanfattningsvis en av dom bästa resor vi gjort som vid det härlaget håller på att vara ganska många. Även roligt att komma hem efter en så lyckad resa

Tecknar globetrotterna Viola och Hans-Olov som hoppas på fler resor.

Skriv gärna en rad i gästboken