Fisketur till Lillhundträsktjärn

Nu bär det av på en fisketur.
Kanske sju åtta år fick jag följa med mina morbröder Ivar och Artur Utterström till en tjärn som heter Lillhundträsktjärn.

Vandringen började efter en fin skogsstig som ibland var spångad, för att bli allt mindre, för att till slut helt upphöra. Förstod ej hur dom kunde hitta dit vi skulle, tyckte det såg ut likadant bara stor gammelskog över allt.
Så småningom var vi framme. Var nog ganska trött vid det laget.
Eftersom dom burit med sig såg och yxa byggdes en flotte av torra granar.

Sedan blev det fiska av minsan.Vilka bamseaborrar som drogs upp. Ibland behövde jag hjälp att dra upp fiskarna.
Min stora lycka var att slippa bära hem fiskarna. Hade fullt upp med att gå tomhänt hemåt och följa med i deras tempo .
Ett äventyr för mig som etsats fast i mitt minne från barndomens dagar.

Kommentarer
Postat av: Hans-Olov Utterstrom @ mail. com

Skolhistoria!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Följande hände i grannbyns skola.En av eleverna en pojke satt på skolbänken och tittade ut genom skolans fönster varvid lärarinnan frågade varför. Till svar fick fröken att han såg på en chiir,/skata/.Fröken tillrättavisade gossen med orden, det där är ingen chiir det är en skata,tillstukad mummlar eleven,no var he konstigt i tukkt att de var en chiir.Enligt trovärdig uppgift är historin sann,och utspelades i mitten av förtiotalet. Hans-Olov Utterström Auktsjaur.

2009-06-29 @ 18:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0